Hedberg Karin

Namn:
Karin Hedberg (Karin Juto Hedberg)

E-post:
karinhedberg@telia.com

Telefon:

Webbplats:

Kennelnamn:
Kashmanis

Födelseår:
1949

Yrke:
Pensionär

Auktoriserad exteriördomare, år:

Har dömt i följande länder:
Sverige, Finland, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Storbritannien, Tyskland, Polen, Österrike, Belgien, Luxemburg, Italien, Kroatien, Tjeckien, USA, Australien.

Vilka språk talar du:
Engelska, franska, tyska, svenska.

Dömer följande raser:
Gruppallrounder för grupp 10 Vinthundar sedan 2009. Dömer även de så kallade ”medelhavsraserna” i grupp 5, som tidigare tillhörde grupp 10 (faraohund, podenco ibicenco, cirneco dell’Etna, podengo portugues m fl.)
Dömer även i grupp 5 basenji och västgötaspets.
Dessutom dömer jag flera raser i grupp 1: shetland sheepdog, collie, bearded collie, PON, belgisk vallhund, beauceron, chodský pes, berger picard, hollandse herdershond.
I grupp 9 dömer jag tibetansk spaniel.
Se FCI.be Dog Judges Directory https://fci.be/en/Judges/Judge.aspx?id=638

Har haft hund sedan:
1961

Egna raser:
Min första hund var en silverfärgad (grå) dvärgpudel född 1961.
Jag har haft saluki sedan 1972 och shetland sheepdog sedan 1995, med liten uppfödning av båda raserna (nio kullar saluki, fem sheltiekullar). Jag har också ägt en whippet.

Har/har haft uppfödning av följande raser:
Saluki – första kullen 1977, senaste kullen 2018
Sheltie – första kullen 1999, senaste kullen 2004

Har/har haft avelshundar av följande raser:
Avelstikar av raserna saluki och sheltie.

Egna framgångsrika hundar:
Genom åren har jag haft en del framgångar med mina salukis. Min första utställningshund av rasen saluki var född i januari 1973. Hon har följts av ett flertal andra, såväl av egen uppfödning som inköpta.

Förutom utställning så tävlar jag också lure coursing med mina salukis (och den whippet jag hade). Även i min senaste salukikull finns flera lure coursing champions, varav några också har kapplicens, och dessutom är utställningschampions.

Min mest vinstrika sheltie hittills var SE UCH LP1 LP2 Kashmanis Yippee (GB&SE UCH Lythwood Silence Is Golden – Starbelle Stephanie).

Övriga intressen:
Ridning. Släktforskning. Konst och litteratur. Och mycket annat!

Jag har genom åren varit aktiv inom många hundföreningar; Svenska Salukiringen och Vinthundklubben förstås, men även i andra klubbar. Jag var tidigare ledamot i SKK:s Standardkommitté i 11 år, och sedan 2014 är jag ledamot i SKK:s Kynologiska Akademi.

Eventuellt meddelande:
Jag finns också på Facebook. Mitt FB ID är Karin Juto Hedberg.